Kierownik USC
mgr inż. Katarzyna Liput
Zastępca Kierownika USC
Krzysztof Mercik - Sekretarz Gminy
tel. (13) 43 530 12 wew. 101
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego w szczególności należy:
- przyjmowanie oświadczeń o: wstąpieniu w związek małżeński, braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, wyborze nazwiska jakie będą nosić małżonkowie i dzieci po zawarciu małżeństwa, powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska sprzed zawarcia małżeństwa, uznaniu dziecka, nadaniu dziecku nazwiska męża matki;
- wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu od pisemnego zapewnienia złożonego przez przyszłych małżonków, że nie wiedzą
- o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, jeżeli przemawiają za tym ważne powody;
- organizacja i udzielanie ślubów cywilnych w dniach pracy Urzędu;
- rejestracja stanu cywilnego osób w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów oraz dokonywanie innych wpisów przewidzianych w odpowiednich przepisach;
- wydawanie zaświadczeń: stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego obywatela polskiego
- z cudzoziemcem za granicą, o braku aktu lub księgi stanu cywilnego;
- wydawanie zezwoleń na przeglądanie ksiąg stanu cywilnego;
- odtwarzanie i uzupełnianie treści aktu stanu cywilnego;
- dokonywanie wzmianek dodatkowych w akcie urodzenia dziecka o zmianie jego imienia;
- sporządzanie protokołu na okoliczność zawarcia małżeństwa poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego;
- sporządzanie aktu stanu cywilnego zdarzenia, które nastąpiło za granicą i nie zostało zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego;
- zezwalanie na wpisanie do ksiąg krajowych aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą;
- sprostowania oczywistych błędów pisarskich w aktach stanu cywilnego;
- sporządzanie aktów małżeństw na podstawie zaświadczeń stanowiących dowód zawarcia małżeństwa w obecności duchownego;
- wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego;
- potwierdzanie wniosków o wydanie dowodów tożsamości z danymi w miejscowych księgach stanu cywilnego;
- prowadzenie korespondencji konsularnej;
- odbieranie ustnych oświadczeń dotyczących ostatniej woli spadkodawcy zgodnie
- z przepisami Kodeksu cywilnego;
- orzekanie w sprawach zmiany imion i nazwisk oraz ustalania ich pisowni.